FAQ

Ofte stilte spørsmål

Denne oversikten gir svar på vanlige spørsmål om sortering og avfallslevering. Om du ikke finner det du leter etter, kan du kontakte oss via appen Min Renovasjon, på telefon 77 85 06 50 (tastevalg 2), eller ved å sende e-post til post@senja-avfall.no.

Hvem sortere husholdningslignende avfall, og hva innebærer det?

Husholdningslignende avfall er det som er likt avfallet fra private hjem, for eksempel matrester, papir/papp, engangsplast og isopor. Kravene gjelder for virksomheter, lag, foreninger, arrangører og de med landbruksplast.

Hvordan blir jeg kvitt husholdningslignende avfall?

Vi kan hjelpe med rådgivning og finne en tilpasset løsning. Kontakt oss på 77 85 06 50 (tastevalg 2) eller post@senja-avfall.no. Du kan bestille tømming eller container ved å bruke skjemaet du finner på nettsiden.

Hva er fordelene med å sortere bedriftens avfall?

Det er billigere å kvitte seg med avfall når det sorteres riktig, fordi usortert avfall tar lengre tid å bearbeide. Å sende gjenvinnbart avfall videre i kretsløpet gir både økonomiske og miljømessige fordeler for din bedrift og oss.

Hva skal IKKE i containeren for «blandet avfall»?

Ikke kast elektrisk avfall, gips eller farlig avfall i containeren for blandet avfall.

Hvor og hvordan kan jeg levere næringsavfall gjenvinningsstasjon?

Næringsavfall fra små og mellomstore bedrifter kan leveres på Botnhågen ved Finnsnes og Buktamoen i Målselv kommune.

Ved ankomst: Kjør frem til vekten og oppgi avfallstype. Etter levering, kjør over vekten igjen for å betale eller registrere leveransen.