FAQ
Denne oversikten gir svar på ofte stilte spørsmål om avfallslevering, henteordning og kildesortering.
Avfallslevering – adgangsbevis med klipp
Hvorfor er det adgangsbevis til gjenvinningsstasjonene?
Adgangsbeviset er innført for å sikre en korrekt og rettferdig avfallstjeneste. Det viser at du betaler renovasjonsgebyr eller bor på en eiendom med dette gebyret i en eierkommune. Da får du mulighet til å levere betalingspliktig avfall kostnadsfritt fire ganger per år. For hytteabonnementer er det to klipp. Du kan levere opptil to kubikkmeter per klipp, noe som tilsvarer en personbil med henger.
Hvordan får og bruker jeg adgangsbeviset?
Last ned Senja Avfall-appen og logg inn med BankID. Hvis du ikke kan bruke appen, bestill et fysisk kort ved å bruke skjemaet på nettsiden. Skann beviset på gjenvinningsstasjonen. Sorter avfallet hjemme for et superenkelt besøk.
Er alt avfall klippebelagt?
Nei! Det er betalingspliktig avfall som er klippbelagt. Kommer du bare med følgende 10 avfallstyper belastes du ikke med klipp:
- Farlig avfall
- Elektronisk avfall
- Metall- og jernskrap
- Hageavfall
- Personbildekk
- Husholdningsplast
- Papp/papir
- Emballasje til mat- og drikke av glass og metall
- Ødelagte, tørre og rene klær og tekstiler
Hva gjør jeg når jeg har brukt opp klipp og har mer betalingspliktig avfall?
Du kan besøke de bemannede gjenvinningsstasjonene så mange ganger du vil. Har du brukt opp årets klipp, koster hvert ekstra besøk 450 kroner.
Henteordning
Hvorfor ble ikke dunken tømt?
Det finnes tre vanlige årsaker til at dunker ikke blir tømt:
- Renovasjonsbilene har to kamre
Vi henter matavfall hver 14. dag, og henter da skiftevis restavfall og papp/papir/drikkekartong sammen med plastretursekken for emballasje. Er det ikke riktig dunk, du har stillet frem sammen med matavfallsdunken, blir den derfor ikke tømt. For å se hvilke dunker som skal settes frem på tømmedager, besøk Min Renovasjon eller bruk appen Senja Avfall. Her finner du tømmekalenderen for hele året. - Fikk ikke satt ut beholderene tids nok
Beholderene skal stå ute fra kl 06.00. Da starter rutene. Beholdere som blir satt frem for sent, vil ikke bli tømt før neste tømmedag. - Renovatøren har ikke tilgang til dine dunker
Hvis det ikke er måket/strødd, dunkene er parkert inne eller henteavstanden er over 5 meter fra veien, kan ikke renovatøren hente dine dunker. - Uforutsette hendelser
Uforutsette hendelser kan føre til forsinkelser. Vi henter så snart vi kan.
Hvorfor har Senja Avfall endret hentefrekvens?
Alle kommuner er pålagt å innsamle matavfall, siden det inneholder viktige næringsstoffer. Senja Avfall utfører denne oppgaven på vegne av våre eierkommuner. Vi henter matavfall hver 14. dag for å unngå lukt. Å hente alt avfall oftere ville kreve flere ansatte og biler, noe som ville øke ditt renovasjonsgebyr betydelig.
Hvordan får jeg ny dunk eller nytt lokk?
Send oss melding i appen Min Renovasjon eller send e-post til post@senja-avfall.no. Da kommer ny dunk eller nytt lokk til deg hurtigst mulig.
Jeg har særlige behov og bruk for ekstra restavfallsdunk. Hva gjør jeg?
Har du barn under 3 år, eller helseutfordringer som medfører økt mengde restavfall og dermed behov for ekstra dunk, finner du retningslinjer og søknadsskjema under menypunktet “Privat/Min Renovasjon”.
Kildesortering
Hvorfor skal jeg kildesortere?
Det er viktig at vi har kontroll på avfallet i samfunnet slik gjenvinnbare ressurser kan bli til nye produkter. Det er bra for miljøet. Men det påvirker også ditt avfallsgebyr direkte da vi får betalt for papp, emballasje av plast, metall og glass mv, mens vi betaler for å bli kvitt restavfall.
Hvordan slanker jeg restavfallet og får plass i dunken?r
Kildesortering er nøkkelen! Mer enn halvparten av avfallet i en gjennomsnittlig restavfallsdunk kan gjenvinnes, spesielt plastemballasje. Usikker på riktig sortering? Besøk sortere.no eller finn vår sorteringsguide som PDF under menypunktet «Kildesortering».
Når på dagen kommer renovasjonsbilen?
Rutene starter kl 06.00 hver morgen. Da skal alle beholdere stå ute og være klargjort til tømming. Dersom de ikke står ute når ruten går, vil de ikke bli tømt før neste tømmedag.
Hva bringer jeg til returpunkt?
Pappesker bringer du til returpunkt sammen med emballasje av glass og metall fra mat og drikke. Finn dit nærmeste returpunkt under menypunktet “Privat/Min Renovasjon”. Vær oppmerksom på at drikkeglass, krystall, keramikk og porselen må leveres på våre bemannede gjenvinningsstasjoner. Utslitte stekepanner, spiker og annet metall skal også leveres på gjenvinningsstasjonen. Finn åpningstider til gjenvinningsstasjonene under menypunktet "Hjem/Åpningstider".
Hva er vitsen med den gjennomsiktige sekken til emballasje av plast?
Sorte avfallssekker er forbudt i Norge, da det er nødvendig å kunne se innholdet. Våre plastretursekker har små lufthull og skal kun brukes til husholdningsplast som plastbegre, sjampoflasker og plasttuber. Plastemballasjen blir resirkulert. Ren plast minsker risikoen for at fugler hakker på sekken og øker gjenvinningsgraden, noe som også påvirker ditt avfallsgebyr. Emballasjen er ren nok når den er tom; skyll eller bruk tørkepapir ved behov. Hvis du trenger flere sekker, kan du knyte en pose på dunken med blått lokk.